Single issue marketing

Veel non profit organisaties bestaan bij de gratie van belangenbehartiging. Uit onderzoek onder leden van bijvoorbeeld veel brancheorganisaties blijkt dat de belangenbehartiging de belangrijkste reden is om lid te worden, maar ook om lid te blijven. Leden hechten hier dus een groot belang aan. 
 
Aan de andere kant blijkt dat deze leden vaak ontevreden zijn met de prestaties van deze organisaties op dit gebied. Uiteindelijk is deze ontevredenheid vaak de reden dat leden hun lidmaatschap opzeggen.
 
Single issue marketing is een vorm van marketing die met name in de non profit markt het verschil kan maken. In de non profit markt speelt collectieve belangenbehartiging een belangrijke rol. In deze workshop wordt aan de hand van allerlei onderzoeken duidelijk hoe belangrijk leden belangenbehartiging vinden. Daarnaast bekijken we op welke wijze belangenbehartiging op een totaal nieuwe wijze kan worden ingevuld. Een wijze die leden zeer aansprekend vinden en de basis vormt voor het behoud van leden en het aanspreken van nieuwe leden. 

 

Voordelen single issue marketing

Single issue marketing biedt organisaties waar collectieve belangenbehartiging centraal staat mogelijkheden om op een zeer aansprekende manier:
  • de zichtbaarheid van de organisatie te vergroten
  • leden of donateurs te werven
  • leden of donateurs te behouden
  • leden of donateurs te upgraden
  • doelstellingen op het gebied van collectieve belangenbehartiging te realiseren

Wat leer je?

In een dagvullende workshop leer je:

  • op welke wijze je specifieke organisatiedoelen kunt invullen met behulp van single issue marketing
  • hoe je de organisatie via radio, TV en de kranten in het nieuws kunt krijgen
  • hoe je collectieve belangenbehartiging op een aansprekende manier onder de aandacht kunnen brengen van leden en donateurs
  • hoe je allerlei instrumentenin kunt inschakelen op basis van een issuekalender
  • hoe je teksten schrijft voor single issue campagnes
  • hoe single issue marketing de marktbewerking van de organisatie kan versterken
  • hoe je een issuekalender opzet

U gaat dus terug naar kantoor met de kaders voor uw eigen single issue campagne! 

 

Onderdelen van de workshop

De volgende aspecten komen in de workshop aan de orde:
  • Het belang van collectieve en individuele belangenbehartiging
  • Hoe verhoudt collectieve belangenbehartiging zich ten opzichte van individuele belangenbehartiging en producten en diensten
  • Lobby en belangenbehartiging
  • Positionering en belangenbehartiging
  • Hoe vergroot ik de zichtbaarheid van mijn organisatie via belangenbehartiging?
  • Belangenbehartiging en de concurrentiestrategie
  • Belangenbehartiging en een groeistrategie
  •  Wat is een single issue campagne?
  • Hoe zet ik een single issue campagne op?
  • Hoe vertaal ik belangenbehartiging naar behoud en werving
  • Ontwikkelen van uw eigen campagne

Een en ander wordt gelardeerd met voorbeelden van issue campagnes die de landelijke TV, radio en dagbladen hebben gehaald. Iets dat voor elke non profit organisatie haalbaar is. 

Toegepast bij ...

Zest heeft single marketing veelvuldig toegepast. Ondere andere bij:

  • de Dierenbescherming (paardentransporten)
  • de LTO (MKZ campagne 'Geef de MKZ-boeren een toekomst'
  • CNV (issues in het onderwijs)
  • FNV (crisisberaad pensioenen)
  • Leeuwarden 2018 (armoede, krimp, brain drain, werkloosheid, vertrek van hoofdkantoren, kenniseconomie)
  • TLN (transportcriminaliteit, wanbetaling, truckende tractoren, Stop Bos, de toet, toet, toet actie)
  • Consumentenbond (digitalisering)

Ook interessant voor commerciële bedrijven!

Ook voor commerciële bedrijven die te maken krijgen met maatschappelijke thema's is deze workshop interessant. 

 

Wat is een issue?

Definitie (volgens Van der Zwart, 2003):
 
Een brandende kwestie met voor- en tegenstanders die wacht op een beslechting en die via de media onderwerp van gesprek wordt bij brede publieksgroepen.

Giga resultaat door issue campagne

Issues en de vertaling naar karikaturen

  • Crisis Beraad Pensioenen, FNV Bondgenoten
  • Crisis Beraad Pensioenen FNV Bondgenoten
  • Sluiting Hollandse Brug, TLN
  • Issue in de horeca
  • Leeuwarden 2018
  • Leeuwarden 2018
  • Leeuwarden 2018
  • Leeuwarden 2018
  • Leeuwarden 2018
  • Leeuwarden 2018
  • Stop Wouter Bos, TLN
  • Truckende Tractoren, TLN
  • Stop Wouter Bos, TLN
  • Het nieuwe werken
  • Het nieuwe werken
  • Het nieuwe werken
  • Actie tegen wanbetaling in de transportsector, TLN
  • Actie tegen misstanden in de taxi sector, FNV Bondgenoten
  •  Actie tegen misstanden in de taxi sector, FNV Bondgenoten
  • Actie tegen misstanden in de taxi sector, FNV Bondgenoten
  • Actie tegen transport criminaliteit
  • Truckende tractoren, TLN
  • Diesel Voordeelpas, TLN
  • Actie tegen misstanden in de taxi sector, FNV Bondgenoten

Actuele projecten

 

N

 

Geef uw mening...

Contact

Midden-Nederland      Noord-Nederland
Herensingel 19                        
Schoolstraat 19
1382 VM WEESP                     9251 EA BURGUM


Postadres:
Postbus 218
1380 AE WEESP

Tel: 0294 - 490070
Fax: 0294 - 490071
E-mail: klaas@zest.nl 

BTW nummer: 80.67.47.547 
Kamer van Koophandel: 33.29.99.83