Leeuwarden 2018

In het jaar 2010 begon Zest aan een avontuur dat Culturele Hoofdstad heette. Wat het toen exact inhield wist eigenlijk nog niemand in de Provincie Friesland, maar dat het een project van de buitencategorie zou worden met veel impact was ons wel duidelijk. Inmiddels weten we dat het een proces is wat de omvang heeft van een WK-voetbal en een Olympische Spelen.

Een van de partners van Zest trad eerst toe tot het bestuur van de Stichting Kulturele Haadstêd 2018. Vanaf augustus 2012 werd Zest ook operationeel verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van Lwd2018.

In deze operationele functie kregen wij één doelstelling mee: zorg ervoor dat er maatschappelijk draagvlak komt voor Lwd2018 in Leeuwarden en Friesland. Het belang van een breed en omvangrijk maatschappelijk draagvlak was groot. Welke stad Culturele Hoofdstad van Europa wordt, besluit de jury namelijk op basis van (1) de kwaliteit van het bidbook en (2) de mate waarin stad en regio het initiatief dragen. 

Doelstelling en strategie

De strategie waarvoor gekozen is is de bottom-up strategie. Doelstelling was om iedereen te betrekken bij de Culturele Hoofdstad. De marketing richtte zich onder andere op burgers, bedrijven, (cultuur)instellingen, kunstenaars, zangers, schrijvers, muzikanten, Cambuur supporters, supporters van Aris, confessionelen, schoolkinderen, studenten en vele andere groepen. Dit met de pay-off 'schouder aan schouder'. 

Stap voor stap nam het draagvlak toe in de stad en ommelanden. Met name in laatste twee maanden voor de uitslag werd het een ware hype. Vlaggen, posters, polsbandjes, buttons, etc. waren niet meer aan te slepen. Overal in Leeuwarden was het logo van Leeuwarden 2018 zichtbaar. De steun was maximaal. Dit in tegenstelling tot de situatie in Maastricht en Eindhoven. 

De bottom-up benadering zit ons in het bloed. Dat kan ook niet anders als je voor vele belangenbehartigers werkt en weet hoe collectieve belangen werkt.

Culturele Hoofdstad Lied

Speciaal voor Leeuwarden 2018 schreef de Leeuwarder zanger, gitarist en dichter Melvin van Eldik het Culturele Hoofdstad lied. Activeer de volgende knop om het Culturele Hoofstad lied te starten. Ook dit was weer een uiting van 'Schouder aan Schouder': de pay-off van de campagne.

Aanbieden bidbook in Amsterdam

Op 12 juli 2013 bood Leeuwarden haar bidbook aan te Amsterdam. In onderstaande video is een relaas van deze dag opgenomen.

Lees ook de volgende artikelen uit de Leeuwarder Courant:

  • Deel 1: De Multiculturele Hoofdstad
  • Deel 2: de Vrijheidswijk als het geheime wapen

Toppunt van mobilisatiekracht

De organisatie van Leeuwarden 2018 werd vergezeld van doelgroepen uit alle lagen van de Frieze samenleveing om het bidbook aan te bieden in Amsterdam, waaronder:

  • burgers
  • politici
  • 40 Frieze paarden met aanhang uit Sint Nicolaasga
  • vertegenwoordigers van bedrijven
  • vertegenwoordigers van cultuurinstellingen
  • kunstenaars, zangers, schrijvers en dichters

Dezelfde dag werd het resultaat van deze dag opgenomen in het Friesch Dagblad, de Leeuwarder Courant  en Omrop Fryslan. Op de social media ontstond een ware hype over deze dag. Uiteindelijk kan worden geconstateerd dat deze dag cruciaal is geweest in het vergroten van het maatschappelijk draagvlak in Leeuwarden en Friesland. Oftewel het was een definitief kantelpunt.

Maastricht en Eindhoven hadden van de aanbieding van het bidbook geen bijzondere happening gemaakt. Wat later een cruciale misrekening bleek te zijn volgens de vertegenwoordigers van Maastricht. Leeuwarden had hier het verschil gemaakt op een belangrijk moment in de competitie.

Emoties

De verrassing was compleet. Leeuwarden kaapt de titel weg voor de neus van Eindhoven en Maastricht. Leeuwarden de stad met het kleinste team en de kleinste budgetten. Het dak van de stad ging eraf na het bekend worden van de uitslag. 

De uitslag

GPTV maakte van de uitslag op het Gouverneursplein een prachtige compliatie. Bekijk de video.

Overwinning is voor Brabant en Maastricht vooral ook een lesje in succesvolle marketing (bron Brabants Dagblad)

 

EffectCollection

There is no image, please click "Manage Images" to add one in "management center" page.

Actuele projecten

 

N

 

Geef uw mening...

Contact

Midden-Nederland      Noord-Nederland
Herensingel 19                        
Schoolstraat 19
1382 VM WEESP                     9251 EA BURGUM


Postadres:
Postbus 218
1380 AE WEESP

Tel: 0294 - 490070
Fax: 0294 - 490071
E-mail: klaas@zest.nl 

BTW nummer: 80.67.47.547 
Kamer van Koophandel: 33.29.99.83